Beschikbaarheid
Het kan voorkomen dat u bij het opslaan van een boeking in AccountView een foutmelding krijgt in Elvy. Vaak wordt dit veroorzaakt door een onjuiste registratie van de COM-koppeling van AccountView. Dit onderdeel zorgt ervoor dat financiële boekingen gevalideerd vanuit Elvy in AccountView worden opgeslagen.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de COM-koppeling niet is geregistreerd:
- Het bestand register.bat uit de programmatuur map van AccountView is niet met Administrator rechten uitgevoerd.
- Na een update van AccountView heeft deze de registratie van de COM-koppeling ongedaan gemaakt.
Koppeling controleren
U kunt binnen Elvy controleren of de registratie correct is uitgevoerd door via het menu naar Instellingen › Financiële koppeling controleren te gaan.
Selecteer de optie, ‘Controleer verbinding voor alle gekoppelde administraties’ en druk op Test Accountview.
Elvy controleert nu of de COM-koppeling voor alle gekoppelde administraties correct is geregistreerd. Zodra dit proces is voltooid, wordt een testrapport getoond, met daarin de resultaten. Wanneer de COM-koppeling correct is geregistreerd staat onderaan het testrapport de tekst ‘Geen fouten aanwezig’.
Koppeling registreren
Als de COM-koppeling onjuist is geregistreerd, staat in het testrapport de precieze oorzaak hiervan. Waarschijnlijk dient u de registratie opnieuw uit te voeren.
Hiervoor gaat u naar de programmatuurmap van AccountView. Wanneer u deze via een UNC-pad benaderd in Elvy DS, dient u de map ook via dat pad te openen in de Windows Verkenner.
Maak in deze map een snelkoppeling naar het bestand AVWIN.EXE en pas de snelkoppeling aan.
Voeg de schakeloptie /regserver toe, achter AVWIN.EXE. Druk vervolgens op Geavanceerd.
Hier kruist u de optie, ‘Als administrator uitvoeren’ aan. Druk op OK en vervolgens nogmaals op OK in het andere scherm, om de aanpassingen te bewaren.
Voer nu deze snelkoppeling uit. U krijgt geen bevestiging te zien, maar AccountView zal op de achtergrond de COM-koppeling registreren. Wanneer u opnieuw de controle van financiële koppelingen uitvoert, krijgt u in het testrapport de melding dat er geen fouten aanwezig zijn.
Voor meer ondersteuning bij problemen met de COM-koppeling, verwijzen wij u naar het volgende artikel op de Visma supportpagina: COM-koppeling kan niet worden gestart.