Beschikbaarheid
Dit artikel is van toepassing op de volgende koppeling(en):
Sommige klanten ervaren performance issues tijdens het laden van bestellingen en/of ontvangsten i.c.m. de SAP Service Layer. We zien op de achtergrond dat Elvy een foutmelding krijgt bij het opvragen van een query, dit komt door een fout in het configuratiebestand:
C:\Program Files\SAP\SAP Business One ServerTools\ServiceLayer\Conf\b1s_sqltable.conf
De codering hierin was "UFT-8 BOM" Na dit te hebben gewijzigd naar "UFT-8" was het probleem verholpen met het ophalen van de bestelregels en ontvangstregels.
Met de oude codering moest de klant ongeveer 30 seconden wachten voordat het scherm was geladen.
Door het .conf bestand te openen in Notepad++ kan je de codering ook wel tekenset zien;
Zie het bestand onderaan het artikel voor het .conf bestand.
Beperken hoeveelheid data die wordt gesynchroniseerd
Werkt een SAP B1 klant met artikelen en goederenontvangsten en afstemming met Elvy, dan zal de eerste keer ALLE stamdata tenminste een keer gesynct moeten worden. Informeer bij de klant om hoeveel artikelen en magazijnen het gaat. Heeft een klant 30.000 artikelen en 10 magazijnen, dan moet Elvy 300.000 records downloaden, plus de artikel stamdata!
Belangrijkste onderdelen die je - na 1e synchronisatie - kunt uitschakelen zijn:
- relaties
- artikelen *
- artikelvoorraad
- debiteuren
* NB: heeft de klant een artikelbestand waar regelmatig mutaties in plaatsvinden (met name nieuwe artikelen), schakel de sync artikelen dan wel in, maar laat de synchronisatie dan op een moment draaien dat SAP minder druk is, zoals buiten werktijden. Bij voorkeur via [bijwerken].
Tabellen die niet meer in de b1s_sqltable.conf staan na een update van SAP
Controleer op basis van onderstaand bijgevoegd .conf bestand of de tabellen overeenkomen. Als er tabellen ontbreken kan het zijn dat dit de performance beïnvloed of dat query's die Elvy met JSON calls op SAP afvuurt niet het gewenste resultaat terug geven. Laat systeembeheer in dat geval het voorbeeld bestand op de SAP server plaatsen en de service layer herstarten. In geval van HANA (Linux) moeten de CMOD-permissies ook correct toegepast worden. Dat is een taak van de SAP-consulent of systeembeheerder.
Servicelayer nodes configureren
Het is mogelijk om de load op de service layer nodes te verlichten door het maximum aantal connections niet op maximaal in te stellen (default 1024), maar op een lagere waarde, zoals 512.
Het kan nuttig zijn om de SAP B1 error log te raadplegen. Deze kan de klant downloaden van de servicelayer controller website. De logs staan op Linux normaal in de directory /usr/sap/SAPBusinessOne/ServiceLayer/logs. Op een Windows server zal dat normaal de installatie directory van SAP B1 zijn. Bijgaand een voorbeeld van een log.
[Thu Jan 30 10:38:26.955013 2025] [core:notice] [pid 1532:tid 1532] AH00051: child pid 5373 exit signal Segmentation fault (11), possible coredump in /usr/sap/SAPBusinessOne/ServiceLayer/coredump
[Thu Jan 30 15:24:45.550398 2025] [mpm_prefork:notice] [pid 15622:tid 15622] AH00163: Apache/2.4.62 (Unix) configured -- resuming normal operations
SLD wel of niet op dezelfde server als de service layer
SAP adviseert om bij omgevingen waar veel applicaties gebruik maken van de SAP service layer om de SLD en databases van SAP af te scheiden van de service layer nodes\services. Dus een aparte server waar alleen de service layer op draait of een server met SLD\service layer en een aparte server met alleen service layer nodes. SAP beschikt over een Load Balancer die het verkeer evenredig probeert te verdelen over de beschikbare resources. Als een service layer node 'overvraagd' wordt kan deze crashen en zal er default timeout zijn van 60 seconden; dit zal in Elvy logging as wait time te zien zijn en in Elvy door het 'freezen' van het boekingscherm. Noem deze optie als mogelijke oplossing bij de SAP-partner. De servers meer CPU's en RAM geven zal ook helpen de load en stress op het systeem te verlichten.
Opmerkingen (0 opmerkingen)